Klachtenregeling Wsnp

Deze klachtenregeling beschrijft de manier waarop JG Bewind & Advies klachten zal behandelen.

 

Indien u klachten heeft verzoek ik u JG Bewind & Advies daarover te informeren om in aanleg te kijken of we er samen, in goed overleg, uit kunnen komen. Lukt dat niet naar tevredenheid, dan dient te worden bezien hoe we het geschil op correcte wijze kunnen oplossen. Uw klacht kan inhoudelijk zijn, dan wel betrekking hebben op het gedrag van de bewindvoerder. Voor deze gevallen zijn aparte klachtprocedures van toepassing.

 

Interne procedure

  • De klacht dient schriftelijk, door het invullen van het klachtenformulier, te worden ingediend bij JG Bewind & Advies op info@jgbewind.nl;
  • JG Bewind & Advies bevestigt de ontvangst van de klacht binnen twee weken nadat deze is ingediend;
  • Klager dient de klacht met naam en toenaam (dus niet anoniem), duidelijk omschreven en met een duidelijke/schriftelijke onderbouwing in te dienen;
  • Uiterlijk binnen zes weken na de ontvangstdatum ontvangt u een schriftelijk antwoord. Indien de klacht ongegrond wordt verklaard zal worden uitgelegd waarom. Indien gegrond, dan zal besproken worden welke consequenties dit heeft;
  • Indien u zich niet kunt vinden in de beoordeling, dan zullen de klacht én reactie worden voorgelegd aan de rechter-commissaris die in betreffende zaak is benoemd.

 

Externe procedure

De Wsnp is een wettelijke procedure waarbij door de rechtbank een bewindvoerder en rechter-commissaris worden benoemd. De rechter-commissaris ziet er op toe dat de bewindvoerder zijn of haar werkzaamheden op de juiste wijze verricht en daarnaast beslissingen neemt aangaande zaken die de boedel treffen.

 

De rechter-commissaris is ook de persoon die klachten behandelt van schuldenaren en schuldeisers over de bewindvoerder en andersom. U kunt uw klacht daarom schriftelijk voorleggen aan de rechter-commissaris (ex artikel 317 Fw). De rechter-commissaris zal uw klacht terugkoppelen aan de bewindvoerder en hem/haar vragen om daarop te reageren. Vervolgens zal de rechter-commissaris een beslissing nemen op uw klacht.

 

Gedragscode en klachtenregeling

Op 15 maart 2013 is in de Staatscourant de Gedragscode voor Wsnp-bewindvoerders gepubliceerd. U kunt de gedragscode nalezen op de site van de Raad voor Rechtsbijstand (www.bureauwsnp.nl). Vanaf dat moment is het mogelijk om bij de Raad voor Rechtsbijstand een klacht in te dienen over een gedraging van een bewindvoerder, die in strijd zou zijn met een bepaling uit deze gedragscode. Voordat van deze regeling gebruik gemaakt kan worden, moet klager aantonen dat hij eerst de interne klachtenprocedure heeft doorlopen. Ook mag er geen sprake zijn van een klacht die betrekking heeft op de inhoud van een dossier. Daarvoor dient klager zich te wenden tot de rechter-commissaris (zie hiervoor). Het adres van de klachtenadviescommissie luidt:

 

Raad voor Rechtsbijstand

Bureau Wsnp, afdeling klachten

Postbus 2349

5202 CH DEN BOSCH

T: 0887871910

E: infowsnp@rvr.org